Αναμνήσεις από ένα προσκύνημα

Αγίοι Τόποι
10 – 14 Ιουλίου 2018

Με τη χάρη του Θεού και τις πατρικές ευλογίες του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου, τo Ίδρυμα Νεότητας και Οικογένειας της Αρχιεπισκοπής Αθηνών πραγματοποίησε ένα ευλογημένο προσκυνηματικό ταξίδι στους Αγίους Τόπους από τις 10 έως τις 14 Ιουλίου 2018. Οι συμμετέχοντες του προσκυνήματος ήταν στελέχη του νεανικού και κατηχητικού έργου και γονείς των ενοριών της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών.
Το πρόγραμμά μας ξεκίνησε την Τρίτη 10 Ιουλίου καθώς από το αεροδρόμιο του Τελ Αβίβ κατευθυνθήκαμε στον πρώτο σταθμό μας τη Λύδδα, για να προσκυνήσουμε τη Μονή και τον τάφο του Αγίου Γεωργίου. Έπειτα μεταβήκαμε στη Σαμάρεια, στο Φρέαρ του Ιακώβ, όπου συνάντησε ο Ιησούς την Σαμαρείτιδα την μετέπειτα ισαπόστολο Φωτεινή. Εκεί προσκυνήσαμε το σκήνωμα του Ιερομάρτυρος Φιλουμένου του Αγιοταφίτου στο Ναό της Αγ. Φωτεινής για τον οποίο μάς μίλησε ο π. Ιουστίνος ο Αγιοταφίτης. Στη συνέχεια επισκεφτήκαμε στη Σεβάστεια τη φυλακή και τον τόπο θανατώσεως του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου (όπου και το παλάτι του Ηρώδη).
Το επόμενο πρωί λειτουργηθήκαμε στη Γεσθημανή και προσκυνήσαμε τον Τάφο της Θεοτόκου. Μεταβήκαμε στον κήπο της Αγωνίας και στο σημείο Αναλήψεως του Κυρίου και συνεχίσαμε για το Ναό της Αναστάσεως, μπαίνοντας από την πύλη των λεόντων. Περάσαμε από τον Οίκο Αγ. Ιωακείμ και Άννης και την Προβατική Κολυμβήθρα, τη Φυλακή του Απ. Πέτρου και το Πραιτώριο. Λιτανευτικώς διασχίσαμε την οδό του Μαρτυρίου μέχρι τον πανίερο Ναό της Αναστάσεως, όπου ευλαβικώς προσκυνήσαμε τον Τάφο του Κυρίου, το Γολγοθά, την Αποκαθήλωση,  τον τόπο ευρέσεως του Τιμίου Σταυρού, τα Παρεκκλήσια και τα υπόλοιπα σεβάσματα του Ναού της Αναστάσεως. Επισκεφτήκαμε τη Ρωσική Μονή του Αγίου Αλεξάνδρου Νέφσκυ, όπου διασώζεται η πύλη από την οποία εξήλθε ο Κύριος πορευόμενος προς το Γολγοθά. Έπειτα περιηγηθήκαμε στην παλαιά πόλη των Ιεροσολύμων.
Την τρίτη ημέρα επισκεφτήκαμε το Θαβώριο Όρος, στην κορυφή του οποίου έγινε η Μεταμόρφωση του Κυρίου. Στη συνέχεια κατευθυνθήκαμε στη Ναζαρέτ, στο Ναό του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, όπου η Παρθένος Μαρία έλαβε το θεϊκό μήνυμα της ενανθρωπήσεως του Κυρίου. Επόμενος σταθμός του προσκυνήματος μας ήταν η Κανά της Γαλιλαίας, στην οποία πραγματοποιήθηκε το πρώτο θαύμα του Κυρίου και αμέσως μετά η λίμνη της Τιβεριάδος (Γενησαρέτ), όπου και επισκεφθήκαμε την Ι. Μονή Αγ. Αποστόλων στην Καπερναούμ, την πόλη που τελέσθηκαν τα περισσότερα των θαυμάτων του Κυρίου και επιστρέφοντας προσκυνήσαμε στην Ι. Μονή Αγίων Αποστόλων της Τιβεριάδος, από όπου ο Κύριος κάλεσε τους μαθητές Του στο Αποστολικό Αξίωμα. Τις πρώτες πρωινές ώρες της επόμενης ημέρας ζήσαμε μια μοναδική Θ. Λειτουργία στο Ναό της Αναστάσεως.
Την επόμενη ημέρα επισκεφτήκαμε την Ι. Μονή Αγίου Γεωργίου του Χοζεβίτη, όπου είχαμε τη δυνατότητα να συνομιλήσουμε τον ηγούμενο της Μονής π. Κωνσταντίνο και να επισκεφθούμε το σπήλαιο των Οσιομαρτύρων κατά τη σφαγή υπό των Περσών του 614. Έπειτα ανεβήκαμε με το τελεφερίκ στην Ι. Μονή Σαρανταρίου (Όρος των Πειρασμών). Το επόμενο προσκύνημά μας πραγματοποιήθηκε στην Ι. Μονή  του Προφ. Ελισαίου, όπου βρίσκεται και η Συκομορέα που ανέβηκε ο Ζακχαίος για να δει τον Χριστό. Ακολούθως μεταβήκαμε στον τόπο της Βαπτίσεως του Κυρίου στον Ιορδάνη, όπου τελέσαμε Αγιασμό. Επιστρέφοντας κατευθυνθήκαμε στη Βηθανία, όπου υπήρχε η Ι. Μονή Μάρθας και Μαρίας, αδελφών του Λαζάρου.
Την τελευταία ημέρα του προσκυνήματός μας λειτουργηθήκαμε στη Βασιλική της Γεννήσεως στη Βηθλεέμ,  όπου γεννήθηκε ο Χριστός, και επισκεφτήκαμε το Σπήλαιο των σφαγιασθέντων από τον Ηρώδη Νηπίων. Μεταβήκαμε στην Ι. Μονή  Αγ. Γερασίμου του Ιορδανίτου και ακολούθως στον Αγ. Θεοδόσιο τον Κοινοβιάρχη, ιδρυτή της κοινοβιακής ζωής. Στο υπόγειο, δίπλα στο Ναό είδαμε τους τάφους του Αγ. Θεοδοσίου, της Αγ. Ευλογίας, της Αγ. Σοφίας, μητέρας του Αγ. Σάββα του Ηγιασμένου, της Αγ. Θεοδότης μητέρας των Αγ. Αναργύρων Κοσμά και Δαμιανού, της Αγ. Μαρίας, μητέρας των Αγ. Αρκαδίου και Ιωάννου. Ακολούθησε προσκύνημα στην Ι. Μονή του Αγ. Σάββα του Ηγιασμένου, στην έρημο της Ιουδαίας. Το απόγευμα αναχωρήσαμε προς το αεροδρόμιο του Τελ Αβίβ για την πτήση επιστροφής στην Αθήνα.
Όλοι οι συμμετέχοντες γυρίσαμε με τις καλύτερες εντυπώσεις και όλοι καταλήξαμε ότι το ταξίδι μας αυτό ήταν μια κατάθεση ψυχής. Οι ξεχωριστές στιγμές που ζήσαμε θα μάς συντροφεύουν βαθιά στην καρδιά μας. Οι Θ. Λειτουργίες που πραγματοποιήθηκαν στον Πανάγιο Τάφο, στον Τάφο της Παναγίας μας στην Γεσθημανή, στην Βηθλεέμ, καθώς και  η περιφορά του Σταυρού από προσκυνητές στα Ιεροσόλυμα με την παράλληλη ψαλμωδία των εγκωμίων του Επιταφίου και η τέλεση του Αγιασμού στον Ιορδάνη ποταμό, μάς χάρισαν μοναδικές στιγμές και μάς εξύψωσαν πνευματικά.
Πολλές είναι οι ευχαριστίες μας στον π. Συμεών Βενετσιάνο, Διευθυντή του Ιδρύματος Νεότητος και Οικογένειας της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών για την άψογη οργάνωση της προσκυνηματικής εκδρομής και για την όμορφη πρωτοβουλία του να πραγματοποιηθεί αυτό το ταξίδι. Επίσης, ο ταξιδιωτικός μας πράκτορας κ. Κυριάκος Εμμανουηλίδης μάς βοήθησε με την ξενάγησή του να κατανοήσουμε καλύτερα το θρησκευτικό, κοινωνικό και ιστορικό πλαίσιο της εποχής και της περιοχής, που επισκεφθήκαμε και τον οποίον ευχαριστούμε θερμά!
Όλοι μας εκφράσαμε την επιθυμία να ξανανταμώσουμε σε ανάλογη προσκυνηματική ευκαιρία!