«Διδάσκοντας την Παραβολή του Σπλαχνικού Πατέρα με έναν σύγχρονο τρόπο»

Με την ευλογία του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος, κ.
Ιερωνύμου Β΄, πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 30 Οκτωβρίου, η πρώτη διαδικτυακή
συνάντηση του Σεμιναρίου Επιμόρφωσης Κατηχητών-τριών, που διοργανώνει το Ίδρυμα
Νεότητος και Οικογένειας της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών για 17η συνεχή
χρονιά.

Ο φετινός Σεμιναριακός κύκλος έχει ως κεντρικό θέμα: «Διδακτικά σενάρια σύγχρονου
Κατηχητικού μαθήματος». Αποτελείται από έντεκα αυτοτελείς σεμιναριακές εισηγήσεις, οι
οποίες διεξάγονται διαδικτυακά κάθε δεύτερη Δευτέρα 6.30-8.00 μ.μ. και συντονίζεται από
τον Διευθυντή του Ιδρύματος Νεότητος και Οικογένειας Ι.Α.Α., Αρχιμανδρίτη Συμεών
Βενετσιάνο. Εκτάκτως, την πρώτη συνεδρία συντόνησε ο π. Ζήσης Κτενίδης, Θεολόγος -Εκπαιδευτικός.

Οι Κατηχητές υποστήριξαν με θέρμη και αυτή την προσπάθεια του Ιδρύματος Νεότητος
για τη σύγχρονη Εκπαίδευση μέσω πλατφόρμας τηλεδιάσκεψης για τέταρτη συνεχή χρονιά,
αφού με την εξ αποστάσεως επιμόρφωση έχουν τη δυνατότητα να συνδεθούν 125 Ιερείς και
στελέχη Νεότητας από ενορίες της Ι. Αρχιεπισκοπής Αθηνών και άλλων Ι. Μητροπόλεων της
Ελλάδας και του Εξωτερικού.

Το φετινό ξεκίνημα των εισηγήσεων πραγματοποίησε ο κ. Σωτήρης Κόλλιας, Δρ. Θεολογίας ΕΚΠΑ- Εκπαιδευτικός- συγγραφέας, ο οποίος επιμελήθηκε και τον σχεδιασμό του σεμιναριακού κύκλου. Το θέμα που ανέπτυξε ήταν: «Διδάσκοντας την Παραβολή του Σπλαχνικού Πατέρα με έναν σύγχρονο τρόπο». Παρόν στην πρώτη συνάντηση ήταν και ο κ. Ιωάννης Βιδάλης, προϊστάμενος του Γραφείου Κατηχήσεως και Νεότητος της Αποστολικής Διακονίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, ο οποίος απηύθυνε χαιρετισμό και ευχήθηκε καλή επιτυχία στο νέο σεμιναριακό κύκλο!

Ξεκινώντας την εισήγησή του ο κ. Κόλλιας παρότρυνε τους συμμετέχοντες να
προσπαθούν να δημιουργήσουν ένα ελκυστικό και χαρούμενο μάθημα για τα παιδιά! Όταν το μάθημα γίνεται πιο οικείο στα παιδιά, τότε και αυτά αποκτούν εμπιστοσύνη στο πρόσωπο του Κατηχητή!

Στη συνέχεια προχώρησε στην ανάπτυξη των 4 σταδίων της διαδικασίας γνώσης που θα
ήταν θεμιτό να ακολουθήσουμε. Οι δραστηριότητες πρέπει:

  • Να εμπλαισιώσουν τη μάθηση με αυτό που ήδη ξέρουν, δηλαδή να επωφεληθούν από
    αυτό που ξέρουν (:να βιώσουν το γνωστό) (ΒΙΩΝΟΝΤΑΣ)
  • Να αποκτήσουν εννοιολογική κατανόηση μαθαίνοντας τους ορισμούς και το νόημα των
    εννοιών, αλλά και τον τρόπο που έννοιες συνδέονται μεταξύ τους, (ΝΟΗΜΑΤΟΔΟΤΩΝΤΑΣ)
  • Να αναλύσουν λειτουργικά και κριτικά. Λειτουργικά σημαίνει ότι πρέπει να αντιληφθούν
    το σκοπό, το ρόλο, τη λειτουργία κάποιου πράγματος και κριτικά σημαίνει ότι πρέπει να
    σταθούν κριτικά απέναντι σε αυτό (ΑΝΑΛΥΟΝΤΑΣ)
  • Να εφαρμόσουν αυτό που έμαθαν σε απλές περιπτώσεις, αλλά και σε πιο σύνθετες
    καταστάσεις (ΕΦΑΡΜΟΖΟΝΤΑΣ)

Στο τέλος της παρουσίασης, ο κ. Κόλλιας πρότεινε στους συμμετέχοντες ένα πολύ
όμορφο παιχνίδι εμπέδωσης στην πλατφόρμα kahoot.it, με το οποίο οι Κατηχητές θα
μπορούν να διαπιστώνουν κατά πόσο το μάθημα έγινε κατανοητό από τα παιδιά!

Μετά την πολύ ενδιαφέρουσα εισήγηση, με τις πρωτότυπες παιδαγωγικές προεκτάσεις,
ακολούθησε ένας διάλογος με τους Ιερείς και τους Κατηχητές όπου αναφέρθηκαν πολύ
σημαντικές παρατηρήσεις. Αυτό που τονίστηκε ιδιαίτερα είναι ότι σκοπός μας είναι να πάμε
τα παιδιά στον Χριστό! Να κάνουμε το μάθημά μας έναν μικρό Παράδεισο που μέσα σε αυτόν
τα παιδιά θα χαίρονται, θα αγαπούν θα εκφράζονται ελεύθερα.
Μόνο όταν προσεγγίζουμε τα παιδιά, καταλαβαίνουμε τις ανάγκες τους. Εμείς οφείλουμε
να ταπεινωθούμε και να μιλήσουμε στη γλώσσα τους, να ανοίξουμε την καρδιά μας, να
ζητούμε συγγνώμη και τότε θα γινόμαστε πιο αποδεκτοί. Τέλος ο κ. Κόλλιας επεσήμανε ότι
πιο πολύ διδάσκουμε με το παράδειγμά μας και τον τρόπο της ζωής μας παρά με τα λόγια
μας.

Η επόμενη διαδικτυακή συνάντηση θα πραγματοποιηθεί, συν Θεώ τη Δευτέρα 13
Νοεμβρίου, με ομιλήτρια την κ. Δέσποινα Ζαμάνη – Κόλλια, Μs Θεολoγίας-Φιλόλογο
εκπαιδευτικό –συγγραφέα με θέμα εισηγήσεως: «Οι Νεομάρτυρες».