Το μέγα της Ιερωσύνης Μυστήριο

8η Συνάντηση Σεμιναρίου Επιμόρφωσης Κατηχητών 2016-2017

 Την Τετάρτη 30 Νοεμβρίου το απόγευμα πραγματοποιήθηκε η όγδοη συνάντηση του Σεμιναρίου Επιμόρφωσης Κατηχητών-τριών, που διοργανώνει το Ίδρυμα Νεότητος και Οικογένειας της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών, στην αίθουσα «Καταφυγή» του Ιερού Ναού Αγίας Βαρβάρας Δάφνης.

Ο Αρχιμ. π. Συμεών Βενετσιάνος, Διευθυντής του Ιδρύματος Νεότητος και Οικογένειας Ι.Α.Α. ομίλησε για «Το Ιερό Μυστήριο της Ιερωσύνης».

Εν πρώτοις ο π. Συμεών τόνισε ότι η προσέγγιση και η λατρεία του Θεού δεν μπορεί να γίνει χωρίς όρους και προϋποθέσεις με προεξάρχουσα την προϋπόθεση της καθαρής καρδιάς. Γιατί η Ιερωσύνη είναι μυστήριο, αποστολή και ουράνιο λειτούργημα,. Έχοντας ανθρώπους ως φορείς της και τους ανθρώπους διακονούσα, έχει εν τούτοις ουράνια την καταγωγή.

Συνέχισε με μία ιστορική αναδρομή της εμφάνισης της Ιερωσύνης. Πρώτη εμφάνιση έχουμε ήδη από την εποχή των Πρωτοπλάστων. Οι πρώτοι, που αναφέρονται ότι πρόσφεραν θυσίες στον Θεό είναι οι υιοί του Αδάμ, Κάϊν και Άβελ (Γεν., 4, 3-7).

Το στοιχείο αυτό της Ιερωσύνης, σαν προσφοράς λατρείας προς τον Θεό, το συναντούμε στους απογόνους του Σηθ. Στη συνέχεια βλέπουμε την Ιερωσύνη στον Νώε ακόμα πιο φανερή (Γεν. 8, 20-21). Η προφητική και ιερατική ιδιότητα είναι επίσης φανερή στην περίπτωση του δίκαιου Ιώβ (Ιώβ 42, 7-8).

Μετά, τέλειο τύπο προφήτη και ιερέα συναντούμε στο πρόσωπο του Μελχισεδέκ- σύγχρονου του Αβραάμ, τον οποίον ο Παύλος χαρακτηρίζει σαν τύπο και εικόνα του μεγάλου Αρχιερέα Χριστού.

Στη συνέχεια έχουμε τον Αβραάμ, του οποίου η πίστη και θεοσέβεια απέσπασαν την θεία εύνοια και ευλογία και στον οποίο δόθηκαν οι επαγγελίες ότι «διά των απογόνων του θα ευλογηθούν όλες οι φυλές της γης». Επομένως, η Ιερωσύνη ήταν πάντοτε ο μόνος τρόπος επικοινωνίας του ανθρώπου με τον Θεό και μέσω αυτής αποκαλύπτονται οι θείες βουλές και αποφάσεις. Ο θεσμός, λοιπόν, της Ιερωσύνης αποδεικνύεται ότι ήταν πάντοτε απαραίτητος σαν μέσο επικοινωνίας του ανθρώπου με τον Θεό.

Δεύτερη περίοδος της Ιερωσύνης είναι η του Μωσαϊκού Νόμου. Η Ιερωσύνη και η προφητεία ήταν αλληλένδετες και γι’ αυτό συνέβαινε να υπάρχουν ταυτόχρονα. Η κλήση του Μωυσή στη φλεγόμενη βάτο, όπου χρίσθηκε από τον Θεό ηγέτης και προφήτης, αποτελεί απόδειξη της θείας οικονομίας και του θείου θελήματος ότι μέσω της Ιερωσύνης θα γινόταν και θα συνεχιζόταν η θεία αποκάλυψη.

Έτσι φθάνουμε στη νέα περίοδο της Χάριτος, όπου, στο πρόσωπο του Μεσσία, συναντούμε το χρίσμα του ιερέα και προφήτη στον υπέρτατο βαθμό. Το πραγματικό νόημα της Ιερωσύνης και η καθολική της θέση και αποστολή ολοκληρώθηκε στη νέα αυτή περίοδο της Χάριτος, όπου έδωσε την μαρτυρία της ο Κύριός μας Ιησούς ως αιώνιος Αρχιερέας και Ποιμένας. Ο Ιησούς πάνω στο Σταυρό γίνεται ο Βασιλεύς της Δόξης τελώντας την υπέρτατη θυσία Του για τους ανθρώπους.

Στη συνέχεια ο π. Συμεών έκανε μία αναγωγή των Μεσσιανικών ιδιοτήτων του Χριστού ως Προφήτη, Αρχιερέα και Βασιλέα με τον Ιερέα που διδάσκει, ιερουργεί και ποιμαίνει.

Ο Άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος σημειώνει ότι «ἡ γάρ ἱερωσύνη τελεῖται μεν ἐπί τῆς γῆς, τάξις δε ἐπουρανίων ἔχει πραγμάτων», ενώ κατά τον Γρηγόριο τον Θεολόγο ο Θεός εμπιστεύθηκε στους Ιερείς «τα Μυστήρια, τα οποία ανυψώνουν προς τον ουρανό και αποτελούν το μεγαλύτερο και πολυτιμότερο πράγμα από όλα όσα διαθέτουμε» (Λόγ. Β 4, Ἀπολογία περὶ τῆς φυγῆς).

Ιδρύοντας ο Κύριός μας την Εκκλησία Του, βλέπουμε ότι είχε σαν πρώτο Του μέλημα την καθιέρωση, διά των Αποστόλων Του, του θεσμού της Ιερωσύνης σαν πρώτης βάσεως, η οποία και με τους διαδόχους τους συνεχίζεται μέχρι σήμερα και θα συνεχίζεται μέχρι συντέλειας των αιώνων.

Η Αγία Γραφή και ιδιαίτερα ο Απ. Παύλος μας μιλούν συχνά για το μεγαλείο της και για τις ιδιότητες και τα καθήκοντα που πρέπει να χαρακτηρίζουν τους λειτουργούς της. Αρκεί να μελετήσει κάποιος μεταξύ άλλων τις Α’ και Β’ προς Τιμόθεον και την προς Τίτον επιστολή του Απ. Παύλου, αλλά και άλλα κείμενα, όπως Πράξ. 14, 23, 20, 28 κ.ά., Ίακ. 5, 14 κ.ά.

Τέλος, πραγματοποιήθηκε ένας γόνιμος και εποικοδομητικός διάλογος, όπου οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να μοιραστούν τις απορίες και τους προβληματισμούς τους με τον π. Συμεών, σε θέματα όπως οι βαθμίδες της Ιερωσύνης, τα κωλύματά της, τα ιερά άμφια και τα οφίκια, το θεσμό των Διακονισσών, την έννοια της ευλογίας και της γενικής και ειδικής Ιερωσύνης, τη σημασία της Αποστολικής Διαδοχής κ.ά.

Την προσεχή Τετάρτη, 7 Δεκεμβρίου, θα πραγματοποιηθεί συν Θεώ η εισήγηση: «Α) Βάπτισμα: η γέννηση ενός Χριστιανού! Β) Το Χρίσμα: η δωρεά της Αγιότητας», με εισηγητή τον Πρωτοπρ. π. Ματθαίο Χάλαρη, Προϊστάμενο και Υπεύθυνο Ιερέα Νεότητος του Ι. Ναού Αγίου Δημητρίου ομωνύμου δήμου.

[fancygallery id=”26″ album=”348″]