H εξομολόγηση

agiosDionysiosΣΚΟΠΟΣ

Να συνειδητοποιήσει το παιδί το νόημα του Ιερού Μυστηρίου της Εξομολογήσεως, δηλαδή ότι μέσω αυτού του μυστηρίου επιτυγχάνεται η συγχώρεση και η ανάπαυση της ψυχής του κάθε πιστού.

 

ΣΤΟΧΟΙ

I. Να γίνει αντιληπτό στο παιδί ότι ο Πνευματικός είναι ένας καλός φίλος και σύμβουλος, ο οποίος δεν επιδιώκει να το μαλώσει ή να το επιπλήξει. Πραγματικός του όμως στόχος είναι να το συμβουλεύσει και να αφουγκραστεί τους προβληματισμούς του.

II. Να καταλάβει το παιδί ότι το Ιερό Μυστήριο της Εξομολογήσεως είναι ο μοναδικός τρόπος να επανορθώσει ο κάθε πιστός τα λάθη του, δηλαδή ο Θεός μας δίνει μια ακόμα ευκαιρία.

 

ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ – ΜΕΘΟΔΟΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Η μέθοδος διδασκαλίας είναι η παραγωγική. Αρχικά παραθέτουμε στα παιδιά εικόνες γενικού περιεχομένου, επιθυμώντας να ανακαλύψουν μόνα τους το θάμα της συνάντησης. Στη συνέχεια διηγούμαστε μια μικρή ιστορία σχετικά με το θέμα.

 

ΜΕΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Θεωρήθηκε αναγκαία η χρήση προβολών (οι οποίες επισυνάπτονται), διότι επιθυμούμε τα παιδιά να έχουν επαφή με εικόνες σχετικές με το θέμα. Αυτό συντελεί στο να γίνει το μάθημα πιο δημιουργικό και πιο ευχάριστο.

 

ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ – ΔΟΜΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΑΦΟΡΜΗΣΗ:

Ως αφόρμηση χρησιμοποιούμε την παράθεση εικόνων προκειμένου τα παιδιά να τις παρατηρήσουν και να τις επεξεργαστούν. Κάποιες από αυτές τις εικόνες δείχνουν παρέες παιδιών που συζητούν και κάποιες άλλες απεικονίζουν το Ιερό Μυστήριο της Εξομολογήσεως. Οι εικόνες με τις παρέες παιδιών επιλέχθηκαν, διότι έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο τα παιδιά να συζητούν τα μυστικά και τους προβληματισμούς τους μεταξύ τους.

 

ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ:

Ο/Η κατηχητής/τρια μετά την παράθεση των εικόνων και τη μικρή συζήτηση, διηγείται μια ιστορία από τη ζωή του Αγίου Διονυσίου της Ζακύνθου. Η ιστορία αυτή αφορά τη συνάντηση του Αγίου με το δολοφόνο του αδελφού του, την εξομολόγηση του τελευταίου στον Άγιο και τη συγχώρεσή του από αυτόν. Αξιοσημείωτη ήταν η κίνηση του Αγίου να τον κρύψει από τις τοπικές αρχές και να τον φυγαδεύσει σε ασφαλές μέρος.

 

Με το πέρας της διήγησης ο/η κατηχητής/τρια δείχνει στα παιδιά εικόνες που απεικονίζουν στιγμές από το Ιερό Μυστήριο της Εξομολογήσεως. Με τη σωστή καθοδήγηση και τη συζήτηση που θα επακολουθήσει τα παιδιά οδηγούνται στη γνώση ότι το μυστήριο αυτό αναπαύει την ψυχή του πιστού που μετανοεί ειλικρινά.

 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

Στο τέλος των προβολών υπάρχει μια Mεσοστοιχίδα με θέμα την εξομολόγηση. Μετά την Mεσοστοιχίδα θα παίξουμε το παιχνίδι «Ένα μπαλάκι διαφορετικό από τα άλλα» και εάν υπάρξει χρόνος και το παιχνίδι «Αλυσίδες με λέξεις».

 

ΕΝΑ ΜΠΑΛΑΚΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ ΑΠΟ Τ’ ΑΛΛΑ

Σε ένα πλαστικό μπαλάκι κολλάμε αυτοκόλλητα αριθμημένα ή σε ένα μπαλάκι του τένις ή σε ένα πορτοκάλι καρφιτσώνουμε με καρφίτσες πινακίδας μικρά τετράγωνα χαρτάκια με νούμερα. Φροντίζουμε τα νούμερα να είναι σχεδόν διπλάσια από τυος παίκτες.

Οι παίκτες σχηματίζουν κύκλο και το μπαλάκι πηγαίνει από χέρι σε χέρι με γρήγορο ρυθμό με τη συνοδεία τραγουδιού. Όταν ο κατηχητής χτυπήσει τα χέρια του, ο παίκτης που εκείνη τη στιγμή έχει στα χέρια του το μπαλάκι διαλέγει έναν αριθμό.

Κάθε αριθμός αντιστοιχεί σε μια κάρτα με τον ίδιο αριθμό, που περιέχει μια ερώτηση ή εντολή. Ο παίκτης καλείται να απαντήσει την ερώτηση ή να εκτελέσει την εντολή και κερδίζει τους βαθμούς που ορίζει η κάρτα. Το παιχνίδι συνεχίζεται μέχρι να τελειώσουν όλα τα νούμερα στο μπαλάκι. Νικητής του παιχνιδιού αναδεικνύεται ο παίκτης με τους περισσότερους βαθμούς.

 

Στις κάρτες μπορούν να χρησιμοποιηθούν τα παρακάτω:

1. Πες σε 10΄΄ πόλεις της Ελλάδας που αρχίζουν από Κ.

Βαθμοί: όσες και οι πόλεις που λέει ο παίκτης

2. Πες σε 10΄΄ γλυκά από Σ.

Βαθμοί: όσα και τα γλυκά που λέει ο παίκτης

3. Μέτρησε τα παιδιά με το όνομα (π.χ. «Μαρία» ή «Κώστας») που υπάρχουν στο κτήριο.

Βαθμοί: όσα και τα παιδιά με αυτό το όνομα

4. Μια παροιμία που αρχίζει με τη λέξη «κάλλιο»

Βαθμοί: 5

Μήπως ξέρεις άλλη μία;

Βαθμοί: +5

5. Πόσα παράθυρα έχει η αίθουσά μας;

Βαθμοί: 10 για τη σωστή απάντηση, 5 για τη λάθος

6. Πες σε 10΄΄ τίτλους νεανικών χριστιανικών βιβλίων, που υπάρχουν στη βιλβιοθήκη μας ή που γνωρίζεις.

Βαθμοί: όσοι και οι τίτλοι των βιβλίων

7. Προσφορά του παιχνιδιού: 5 βαθμοί χωρίς ερώτηση

8. Πες 3 φορές γρήγορα και χωρίς λάθος ο κηδεμονευόμενός μου.

Βαθμοί: χωρίς λάθος 10, με λάθος 5

9. Πες μας σε 10΄΄ πόλεις από Α (και εκτός Ελλάδος)

Βαθμοί: όσες και οι πόλεις

10. Πες μας σε 10΄΄ πουλιά. Προσοχή τα πουλιά να πετάνε!

Βαθμοί: όσα και τα πουλιά

11. Μέτρησε πόσα κουμπιά υπάρχουν στην παρέα μας. Δεκτή κάθε βοήθεια!

Βαθμοί: 20

12. Διάλεξε έναν από τους αριθμούς 53, 2, 7.

Βαθμοί: 3 για τον αριθμό 53, 10 για το 2 και 7 για τον 7.

13. Πες σε 10΄΄ γεωμετρικά σχήματα.

Βαθμοί: όσα και τα σχήματα

14. Αν ο γιος/κόρη του πατέρα σας δεν είναι αδελφός/ή σας τότε τι είναι;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Εσείς ο ίδιος

Βαθμοί: 10 για τη σωστή απάντηση

15. έχεις 10΄΄ να μας πεις όσες περισσότερες λέξεις σου θυμίζει η λέξη θάλασσα.

Βαθμοί: όσες και οι λέξεις

16. Πες μας σε 10΄΄ επαγγέλματα.

Βαθμοί: όσα και τα επαγγέλματα

17. Οι βαθμοί σου διπλασιάζονται.

18. Οι βαθμοί σου είναι όσα και τα χαρτάκια που απέμειναν!

ΑΛΥΣΙΔΕΣ ΜΕ ΛΕΞΕΙΣ

Χωρίζουμε τα παιδιά σε ομάδες. Ζητάμε από την πρώτη ομάδα να μας πει το όνομα μιας πόλης. Μόλις την πει, ζητάμε από την επόμενη ομάδα να πει το όνομα πόλης που να αρχίζει απ’ το τελευταίο γράμμα της λέξης που ανέφερε η προηγούμενη ομάδα. Το ίδιο απ’ την τρίτη ομάδα, την τέταρτη κ.ο.κ. Όποια ομάδα δεν καταφέρει να βρει τέτοιο όνομα μέχρι να μετρήσουμε αντιστρόφως απ’ το 10 έως το 1, βγαίνει από το παιχνίδι και συνεχίζουμε με τις υπόλοιπες ομάδες. Απ’ το παιχνίδι βγαίνει και ομάδα που θα επαναλάβει λέξη η οποία έχει ήδη αναφερθεί. Νικήτρια είναι η ομάδα που θα μείνει τελευταία.

 

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ:

Αθήνα – Αλεξανδρούπολη – Ηγουμενίτσα – Άργος – Σπάρτη κτλ.