Όταν ο Γάμος στεγάζει τον έρωτα άνδρα και γυναίκας

2016-10-26-18-33-10Την Τετάρτη 26 Οκτωβρίου το απόγευμα πραγματοποιήθηκε η τρίτη συνάντηση του Σεμιναρίου Επιμόρφωσης Κατηχητών-τριών, που διοργανώνει το Ίδρυμα Νεότητος και Οικογένειας της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών, στην αίθουσα «Καταφυγή» του Ιερού Ναού Αγίας Βαρβάρας Δάφνης.

Ο Πρωτοπρ. π. Αντώνιος Καλλιγέρης, Διευθυντής της Διεύθυνσης Ποιμαντικής Γάμου και Οικογένειας Ι. Αρχιεπισκοπής Αθηνών, ομίλησε με θέμα: «Όταν ο Γάμος στεγάζει τον έρωτα άνδρα και γυναίκας», με μία ευρύτερη Ανθρωπολογική, Χριστολογική και Σωτηριολογική διάσταση του ιερού Μυστηρίου του Γάμου.

Ο π. Αντώνιος στην εισήγησή του ανέφερε πως ο γάμος είναι από τους αρχαιότερους θεσμούς της Ιστορίας θεωρούμενος από τις ανθρώπινες κοινωνίες ως συμβόλαιο. Όμως, τόνισε ότι στις χριστιανικές κοινωνίες στόχος της δημιουργίας οικογένειας είναι η Αγιότητα. Αυτό έγκειται στη διαφοροποίηση του Γάμου και του ιερού Μυστηρίου του Γάμου. Το Μυστήριο του Γάμου δεν συνδέεται άμεσα με την τεκνογονία. Επίσης, επεσήμανε ότι στη Γένεση υπάρχει το στοιχείο της βαθειάς ένωσης του άνδρα με τη γυναίκα και διέκρινε τη σημασία της λέξης «βοηθός» ως αυτού που προσανατολίζεται στη φωνή αυτού που τον καλεί.

2016-10-26-19-40-36Πρόκειται για μια συνοδοιπορία προς τον Θεό με κύριο σκοπό τη Θέωση του ανθρώπου. Στην Αγία Γραφή δεν έχουμε την έννοια ανδρογυνία, αλλά πρόσωπα άντρας και γυναίκα που τελειώνονται στην κοινωνία τους με τον Θεό (ὁ Θεός ἐν τῷ μέσῳ ἡμῶν). Ο π. Αντώνιος πρόσθεσε ότι ο έρωτας δόθηκε για να ενώσει τα διεστώτα, δηλαδή για να εξυπηρετεί την ενότητα. Εξάλλου, ο Γάμος μπορεί να συμβάλει στον εξαγιασμό του ανθρώπου. Όπως αναφέρει και ο Άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής (14 Δ΄ 205, 207, 431, 433), «η ένωση του άντρα και της γυναίκας προβάλλεται ως η αφετηρία της ένωσης του έργου ολόκληρης της δημιουργίας». Σμιλεύεται η αγάπη του άντρα και της γυναίκας και δημιουργούν μία εν Χριστώ κοινωνία.

Σύμφωνα με τα λόγια του Αποστόλου Παύλου, «…ἐγώ δέ λέγω εἰς Χριστόν καί εἰς τήν Ἐκκλησίαν», συμπεραίνουμε ότι ο άνδρας στο πρόσωπο της γυναίκας του βλέπει όπως ο Χριστός την Εκκλησία και η γυναίκα στο πρόσωπο του άνδρα της βλέπει τον Χριστό. Όπως ο Χριστός, ως η κεφαλή της Εκκλησίας, γίνεται σωτήρας του σώματος, έτσι και ο άνδρας γίνεται σωτήρας της γυναίκας του, αφού είναι σώμα του. Αλλά και η γυναίκα γίνεται αφορμή σωτηρίας του άνδρα της, αφού- όπως η νέα Εύα- γίνεται αφορμή σωτηρίας του ανθρωπίνου γένους.

2016-10-26-19-45-23Ακολούθως, οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν σε επιμέρους ομάδες για να καταγράψουν δύο βασικούς στόχους ενός κατηχητικού μαθήματος με θέμα το Μυστήριο του Γάμου, ως «Μυστήριον Μέγα» (Προς Εφεσίους 5) και ως οδός που οδηγεί στη Βασιλεία των Ουρανών (Προς Κορινθ. Α΄, 11.3, 11.7, 11.11).

Τέλος πραγματοποιήθηκε ένας γόνιμος και εποικοδομητικός διάλογος, όπου οι Κατηχητές είχαν την ευκαιρία να μοιραστούν τις απορίες και τους προβληματισμούς τους και να λάβουν από τον π. Αντώνιο καίριες και σαφείς απαντήσεις.

Την προσεχή Τετάρτη, 2 Νοεμβρίου, θα πραγματοποιηθεί συν Θεώ η εισήγηση του Αρχιμ. π. Άγγελου Ανθόπουλου (Εφημέριου του Ι. Ναού Αγίου Αρτεμίου Φιλολάου) με θέμα: «Ιερό Ευχέλαιο: το Μυστήριο της ίασης».