Βάπτισμα: η γέννηση ενός Χριστιανού! Χρίσμα: η δωρεά της Αγιότητας

2016-12-07-18-36-159η Συνάντηση Σεμιναρίου Επιμόρφωσης Κατηχητών 2016-2017

Την Τετάρτη 7 Δεκεμβρίου το απόγευμα πραγματοποιήθηκε η ένατη συνάντηση του Σεμιναρίου Επιμόρφωσης Κατηχητών-τριών, που διοργανώνει το Ίδρυμα Νεότητος και Οικογένειας της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών, στην αίθουσα «Καταφυγή» του Ιερού Ναού Αγίας Βαρβάρας Δάφνης.

Ο Αιδεσιμ. Πρωτοπρ. π. Ματθαίος Χάλαρης, Προϊστάμενος και Υπεύθυνος Ιερέας Νεότητος του Ι. Ναού Αγίου Δημητρίου ομωνύμου δήμου, μίλησε με θέμα: «Α) Βάπτισμα: η γέννηση ενός Χριστιανού! Β) Χρίσμα: η δωρεά της Αγιότητας».

Εν πρώτοις, ο π. Ματθαίος επεσήμανε τις τρεις γεννήσεις του ανθρώπου: α) η βιολογική, β) μέσα στην Εκκλησία με το ιερό Μυστήριο του Βαπτίσματος και γ) η γέννηση στη Βασιλεία των Ουρανών.

Συνέχισε τονίζοντας ότι οι Χριστιανοί σαρκωθήκαμε μες στην Εκκλησία εκ Πνεύματος Αγίου και εκ Μαρίας της Παρθένου, δηλ. την Εκκλησία. Ζούμε μέσα στο Ζωογόνο νερό που είναι το Άγιο Πνεύμα. Από το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας έρχεται το Αίμα του Χριστού και κυκλοφορεί μέσα στα αιμοφόρα αγγεία. Οξυγόνο είναι η προσευχή και θρεπτικές ουσίες τα Ιερά Μυστήρια. Η μητέρα Εκκλησία με πόνους και ωδίνες θα μας φέρει στον κόσμο της Αιωνιότητας.

2016-12-07-18-36-25Ο π. Ματθαίος σημείωσε ότι είμαστε μέλη στο Σώμα της Εκκλησίας μας, όταν όμως θα γεννηθούμε στη Βασιλεία των Ουρανών θα δούμε την κεφαλή της Εκκλησίας, τον Χριστό.

Το Βάπτισμα είναι α) Αναγέννηση – Παλιγγενεσία, β) Ανακαίνιση και γ) Φωτισμός. Έχει επίσης τρία στάδια: 1) την Κατήχηση – Κάθαρση από τα πάθη, 2) το Φώτισμα και 3) τη Θέωση.

Με το Βάπτισμα ο άνθρωπος δέχεται πλέον την πνοή του Θεού αποκτώντας την πνευματική οντότητα.

Κατά το Άγιο Γρηγόριο το Θεολόγο υπάρχουν 3 Βαπτίσματα: 1) όταν γίνουμε μέλη της Εκκλησίας, 2) των δακρύων, δηλ. της μετανοίας και 3) του αίματος, δηλαδή του Μαρτυρίου.

Ο Ιερέας δια των χειρών του αναγεννά και εμψυχώνει τον πιστό. Όταν ο προς το φώτισμα αποτάσσεται τον σατανά γυρνά προς τη Δύση, ενώ όταν συντάσσεται με τον Χριστό, σημαίνει ότι τα πάντα από εδώ και πέρα είναι για τον ίδιο τον Χριστιανό Χριστός.

Βαπτιζόμαστε για να γίνουμε αιώνιοι και συν-τράπεζοι στο Τραπέζι της Βασιλείας των Ουρανών.

Το βρέφος βαπτίζεται στο ύδωρ καθάρσεως με ολόσωμη κατάδυση στο αγιασμένο νερό.

Η γύμνωση του βρέφους συμβολίζει ότι έτσι βγήκαμε από την κοιλιά της μάνας μας και έτσι θα φύγουμε από τον παρόντα κόσμο.

Ο Ιερέας ευλογεί το έλαιον το επορκιστόν, με το οποίο αλείφει το βρέφος, γιατί αυτό θα γίνει πνευματικός παλαιστής με προπονητή τον Ανάδοχο.

Η τριπλή ανάδυση και κατάδυση δηλώνει τη συμμετοχή στο Μυστήριο της Αγίας Τριάδος, στο Πάθος του Χριστού και στην τριήμερο Ταφή Του. Συσταυρωνόμαστε για να συναναστηθούμε μαζί Του. Εκείνος σταυρώθηκε για τις αμαρτίες μας και εμείς σταυρώνουμε τις αμαρτίες μας.

2016-12-07-18-36-42Όσον αφορά το Μυστήριο του Χρίσματος, ο π. Ματθαίος σημείωσε ότι μέσω αυτού λαμβάνουμε το Άγιο Πνεύμα. Η Χρίση μάς μεταδίδει τα Χαρίσματα του Αγίου Πνεύματος. Από εδώ και στο εξής θα έχουμε ως Χριστιανοί το σκοπό να καλλιεργήσουμε τα Χαρίσματα που λάβαμε από την Εκκλησία, να αποκτήσουμε δηλαδή πνευματικές αισθήσεις για να δούμε τον Χριστό στη Δόξα Του. Με το Χρίσμα γινόμαστε Ιερείς (γενική Ιερωσύνη), Προφήτες και Βασιλείς. Το Χρίσμα είναι μία Πεντηκοστή.

Όσον αφορά στην Τριχοκουρία ο π. Ματθαίος επεσήμανε ότι πραγματοποιείται: α) για να καταλάβουν όλοι ότι το κεφαλάκι του βαπτιζομένου ανήκει στον Χριστό, β) για να αγιάσουμε το λογισμό μας, γ) για να καλλωπίζουμε το νεογέννητο, που θα είναι πραγματική εικόνα του Αληθινού Θεού και δ) αποτελεί το δωράκι/ την προσφορά του μωρού στον Χριστό.

Τέλος, πραγματοποιήθηκε ένας γόνιμος και εποικοδομητικός διάλογος, όπου οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να μοιραστούν τις απορίες και τους προβληματισμούς τους με τον π. Ματθαίο κυρίως αναφορικά με το ρόλο και τα κριτήρια επιλογής του Αναδόχου.

Την προσεχή Τετάρτη, 14 Δεκεμβρίου, θα πραγματοποιηθεί συν Θεώ η εισήγηση: «Μιλώντας στα παιδιά για το ιερό Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας», από τον Πρωτοπρ. π. Δημήτριο Μαρούλη – Προϊστάμενο και Υπεύθυνο Ιερέα Νεότητος του Ι. Ναού Αγίου Φιλίππου Θησείου.