Eφηβεία και εξάρτηση από το Διαδίκτυο

imagesCA8NMZ41Σεμινάριο Επιμόρφωσης κατηχητών – τριών
Οκτώβριος – Δεκέμβριος 2012
Α΄ Κύκλος 2012-2013

ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: Βασιλική-Μαρία Νικητοπούλου, Αμαλία Τασούλη, Ευάγγελος Ψαρράς

Επιβλέπουσα: Μαρία Ξηρουχάκη, Ψυχολόγος, Στέλεχος πρόληψης του Ιδρύματος «Διακονία» της Ι. Αρχιεπισκοπής Αθηνών

(Η παρούσα εργασία αποτελεί μία πρόταση κατηχητικού υλικού. Η αξιοποίησή της επαφίεται στην κρίση του κάθε κατηχητή. Υπάρχει και θεωρητικό υλικό σε μορφή powerpoint).

ΒΑΘΜΙΔΑ: μέσο κοριτσιών/αγοριών, κατώτερο αγοριών/κοριτσιών
ΘΕΜΑ: Εφηβεία και εξάρτηση από το Διαδίκτυο
ΜΕΘΟΔΟΣ: Βιωματικές δραστηριότητες, χωρισμός σε υποομάδες, role-playing, συζήτηση στην ολομέλεια, παρουσίαση powerpoint
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ / ΚΑΤΗΧΗΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

  •  Να προβληματιστούν οι έφηβοι σχετικά με το διαδίκτυο και τους κινδύνους που τους επιφυλάσσει
  •  Να μάθουν να το χρησιμοποιούν δημιουργικά
  •  Να διερευνήσουν από μόνα τους την κατάστασή τους σε αυτό
  •  Να ενημερωθούν σχετικά με τους τρόπους προφύλαξής τους από πιθανούς κινδύνους, αλλά και τους τρόπους αντιμετώπισης των αρνητικών συνεπειών του

 

ΑΦΟΡΜΗΣΗ – ΕΙΣΑΓΩΓΗ(10 λεπτά)

Διαβάζουμε στα παιδιά την ιστορία της Μαρίας και της e-Μάγισσας από το βιβλίο του συγγραφέα-εκπαιδευτικού Βαγγέλη Ηλιόπουλου «delete στον ηλεκτρονικό εκφοβισμό».

Περίληψη της Ιστορίας:

«Η Μαρία, άριστη μαθήτρια στην τάξη της, λαμβάνει ένα μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στο οποίο η e-Μάγισσα την απειλεί να δώσει λευκή κόλλα στο επικείμενο διαγώνισμα, αλλιώς θα μάθαιναν όλοι για το πρόβλημα της τριχοφυΐας που αντιμετωπίζει. Η Μαρία ενδίδει και οι καθηγητές μένουν όλοι άφωνοι, ενώ οι συμμαθητές της την αποκαλούν “λευκή κόλλα”. Όταν ο διευθυντής την καλεί στο γραφείο του για να του εξηγήσει τι συμβαίνει, η e-Μάγισσα επανέρχεται και ο εκβιασμός συνεχίζεται. Ωστόσο η Μαρία, ανατρέχοντας στα γεγονότα των προηγούμενων ημερών στο ημερολόγιό της, ανακαλύπτει ότι η e-Μάγισσα είναι η καλύτερή της φίλη. Έτσι αποκαλύπτεται η άγνωστη ταυτότητα της e-Μάγισσας και η Μαρία την απομακρύνει από τη ζωή της.»

ΠΟΡΕΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Χωρίζουμε το μάθημα σε δύο ομαδικές δραστηριότητες ώστε να γίνει βιωματικό.

Πρώτη προτεινόμενη δραστηριότητα:

Χωρίζουμε τα παιδιά σε ομάδες τεσσάρων ατόμων και τα αφήνουμε για ένα δεκάλεπτο να συζητήσουν και να προβληματιστούν σχετικά με την ιστορία που τους παρουσιάσαμε. Ο χωρισμός σε υποομάδες μπορεί να γίνει με διάφορους τρόπους π.χ. κάρτες σχημάτων, κάρτες χρωμάτων, κάρτες γραμμάτων προκειμένου να σχηματίσουν λέξεις κ.τ.λ. Τους ζητάμε να συζητήσουν μεταξύ τους και να καταγράψουν τους κινδύνους του διαδικτύου, βάση αυτής της ιστορίας και όχι μόνο. Στη συνέχεια κάθε ομάδα παρουσιάζει τη δουλειά της στην ολομέλεια και έπειτα συζητάμε όλοι μαζί στην ομάδα.

Δεύτερη προτεινόμενη δραστηριότητα:

Ζητάμε από μια ομάδα παιδιών (όποια παιδιά θέλουν) να μας παρουσιάσουν ένα σκετς βασισμένο στην ιστορία του βιβλίου, αλλά ο κεντρικός ήρωας (η Μαρία) αυτή τη φορά να χειρίζεται διαφορετικά την απειλή της e-Μάγισσας και να παίρνει μέτρα πρόληψης και αντιμετώπισής σχετικά με το συμβάν. Συζητάμε έπειτα με τα παιδιά, με αφορμή το role-playing που είδαμε, τρόπους προφύλαξης από τους πιθανούς κινδύνους του διαδικτύου καθώς και τους τρόπους αντιμετώπισης των αρνητικών συνεπειών του.

Αξιολόγηση μαθήματος

Ζητάμε από τα παιδιά να αξιολογήσουν τον τρόπο που τους παρουσιάσαμε το θέμα καθώς και τις δραστηριότητες. Ρωτάμε τα παιδιά: «Τι σας άρεσε περισσότερο από αυτά που κάναμε σήμερα, τι δε σας άρεσε ή τι σας δυσκόλεψε, πώς θα χαρακτηρίζατε τη σημερινή μας δουλειά; Τι μάθατε;» Στόχος είναι να διαπιστώσουμε αν τα παιδιά έμειναν ευχαριστημένα, αν προβληματίστηκαν, να μας πρότειναν και τα ίδια το πως θα μπορούσαμε να βελτιώσουμε στο εξής τον τρόπο με τον οποίο τους παρουσιάζουμε τα θέματα.