Παιδί στο Internet: πλεονεκτήματα – μειονεκτήματα

Σήμερα τα παιδιά έρχονται από μικρά σε επαφή με το διαδίκτυο, και η επίδρασή του είναι καταλυτική στη σχέση τους με τη μάθηση, την πληροφορία, την ψυχαγωγία και την επικοινωνία!

Το διαδίκτυο είναι ένας «επιταχυντής» γνώσης
Το παιδί και ο έφηβος βρίσκονται μπροστά από μια απέραντη πηγή πληροφοριών και γνώσεων, στις οποίες η πρόσβαση είναι εύκολη και απλή. Μπορεί μόνο του, με απλό τρόπο να έχει άμεσα κι εύκολα όλη την πληροφορία που επιδιώκει για το σχολείο του, τις εργασίες του, τα ενδιαφέροντά του

Το διαδίκτυο μαθαίνει στο παιδί να ερευνά, να αξιολογεί πληροφορίες, να κατευθύνεται σε ένα στόχο
Η υπερπληθώρα πληροφόρησης μαθαίνει στο παιδί να ιεραρχεί, να αξιολογεί, να εντοπίζει αυτό που του είναι χρήσιμο και ενδιαφέρον

Το διαδίκτυο προσφέρει στο παιδί τη δυνατότητα να αυτενεργεί, να έχει τη δική του παρουσία και ταυτότητα, με τους όρους που καθορίζει αυτό. Μπορεί στο διαδίκτυο να δημιουργήσει, να κατασκευάσει, να συγκρίνει, να συλλέξει, να ρωτήσει, να μάθει μόνο του, και με το δικό του ρυθμό

Το διαδίκτυο είναι ένα ψυχαγωγικό μέσο και δημοφιλέστατο μέσο επικοινωνίας
Κάνει τη μάθηση παιχνίδι, προσφέρει τη δυνατότητα στο παιδί να παίξει οξύνοντας πολλαπλές ικανότητές του, κι ακόμα μπορεί να έχει ζωντανή επαφή με άτομα οπουδήποτε, σε όλο τον κόσμο Αλλά ασφαλώς και το διαδίκτυο, όπως και κάθε σύγχρονη τεχνολογία, μπορεί να έχει αρνητική επιρροή, αν δεν έχει σωστή χρήση.

Ως γονείς πρέπει να προσέχουμε τα εξής:

Προσωπικά δεδομένα: τα παιδιά δεν αξιολογούν πάντα σωστά τις πληροφορίες που παίρνουν από το internet και μπορεί να παρέχουν προσωπικές πληροφορίες χωρίς ενδοιασμούς

Ασφάλεια: τα παιδιά, όπως και οι ενήλικες, στο διαδίκτυο μπορεί να εκτίθενται σε ιούς και κακόβουλο λογισμικό, (δηλαδή προγράμματα που παραβιάζουν την ασφάλεια του υπολογιστή αλλά και που μπορούν να υποκλέπτουν προσωπικά δεδομένα.)

Ανεπιθύμητο περιεχόμενο: τα παιδιά μπορεί να εκτεθούν σε υλικό που είναι είτε ακατάλληλο για την ηλικία τους είτε ανάρμοστο και μπορεί να περιλαμβάνει διαφημιστικό υλικό, ανεπιθύμητη αλληλογραφία (spam), πορνογραφία, και σπανιότερα εκφοβισμό, εχθρότητα και εξτρεμιστικές ομάδες.

Διαδικτυακές απάτες: δηλαδή απάτες που πραγματοποιούνται online (όπως γίνονται και στον πραγματικό κόσμο), μόνο που οι απατεώνες συνήθως δεν ενδιαφέρονται για την ηλικία του ατόμου που εξαπατούν – ενδιαφέρονται μόνο για αυτά που θα αποκομίσουν.

Κλοπή ταυτότητας: σε κάποιες περιπτώσεις, μπορεί κάποιο άλλο άτομο να κλέψει την ταυτότητα ενός παιδιού και να εκτελέσει παράνομες ή μη online δραστηριότητες.

Ψυχολογικές επιπτώσεις

Ένα παιδί που δεν έχει αναπτύξει επαρκώς τις κοινωνικές του ικανότητες μπορεί να βρίσκει καταφύγιο στην επικοινωνία μέσω διαδικτύου. Αυτή η υπερβολική χρήση ίσως το κάνει να αποσύρεται απο τις ζωντανές επαφές, να παραμελεί φυσικές δραστηριότητες, ή και τα μαθήματά του.

Τα διαδικτυακά παιχνίδια μπορεί να δημιουργήσουν εθισμό, με συμπτώματα που μπορείς να αναγνωρίσεις εύκολα, όπως: διαταραχές στη συμπεριφορά, στον ύπνο, στο φαγητό, κι ακόμα κοινωνική απομόνωση, και απώλεια άλλων ενδιαφερόντων

Διαδικτυακός εκφοβισμός: αυτό που παλιά γινόταν μόνο στην αυλή του σχολείου, σήμερα μεταφέρεται και στο κινητό και στο διαδίκτυο, δηλαδή οι απειλές, η κακοποίηση και ο εκφοβισμός από τον «καπετάν φασαρία» του σχολείου, προς παιδιά με ηπιότερη προσωπικότητα. Ο θύτης μπορεί να οδηγείται στον Διαδικτυακό εκφοβισμό επειδή βιώνει έντονα συναισθήματα όπως θυμός ,απόγνωση που προέρχονται τόσο από πιθανές προβληματικές σχέσεις στο οικογενειακό περιβάλλον όσο και εξαιτίας κοινωνικών δυσκολιών που αντιμετωπίζει ως άτομο, ενώ δημιουργεί στο θύμα αίσθημα ενοχής και ανασφάλειας.