“Η Χριστιανική αγωγή στη νηπιακή και στην παιδική ηλικία”

Με την ευλογία του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερωνύμου Β ́ πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 16 Νοεμβρίου η δεύτερη διαδικτυακή συνάντηση του Σεμιναρίου Επιμόρφωσης Κατηχητών-τριών, που συνδιοργανώνει το Ίδρυμα Ποιμαντικής Επιμορφώσεως της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών σε συνεργασία με το Ίδρυμα Νεότητος και Οικογένειας Ι.Α.Α.
Η κ. Φιλίππα Τουμπακάρη (Εκπαιδευτικός – Κατηχήτρια) και η κ. Φιλίππα Καγκή (Νηπιαγωγός – Θεολόγος) ανέπτυξαν το θέμα: “Η Χριστιανική αγωγή στη νηπιακή και στην παιδική ηλικία” και μοιράστηκαν με τους 65 Κατηχητές-τριες και στελέχη Νεότητας, από ενορίες της Ι. Αρχιεπισκοπής και άλλων Ι. Μητροπόλεων της Ελλάδας και του Εξωτερικού, τις προτάσεις τους για την αξιοποίηση των σύγχρονων παιδαγωγικών μεθόδων.
Ξεκινώντας την εισήγησή τους με τους τρόπους της μαθησιακής ικανότητας του παιδιού, ανάμεσα στους οποίους συγκαταλέγονται: 1) η προσωπική ενασχόληση με τα πράγματα, 2) η συμμετοχή σε δραστηριότητες που το ευχαριστούν, 3) η διάδραση, 4) το παιχνίδι και 5) η μουσική έκφραση, αναφέρθηκαν παράλληλα και στις επιδιώξεις της αγωγής στην προσχολική και πρωτοσχολική ηλικία, αλλά και της Χριστιανικής αγωγής, ιδιαίτερα.
Τέτοιες επιδιώξεις είναι η αναζήτηση απαντήσεων σε απορίες για τον κόσμο, τη ζωή και τον θάνατο, η διαμόρφωση συναισθημάτων ασφάλειας, η δυνατότητα να στηρίζεται το παιδί στην αόρατη αλλά υπαρκτή παρουσία του Θεού, να μαθαίνει να τιθασεύει ψυχολογικές ορμές, ένταση και αγωνίες και να οικοδομεί την κριτική του σκέψη διαμορφώνοντας συνείδηση.
Οι ομιλήτριες δεν παρέλειψαν να αναφερθούν και στους τρόπους προσέγγισης της γνώσης μέσω Βιβλικών διηγήσεων και των Αγιολογικών ιστοριών, που δημιουργούν εμπειρίες ζωής, αλλά και σε παιδαγωγικά τρικ που ενισχύουν τη βιωματικότητα και την ομαδοσυνεργατικότητα.
Στη συνέχεια της εισήγησής τους παρουσίασαν προτάσεις δημιουργικής έκφρασης των παιδιών όπως είναι οι κατασκευές, η έκθεση φωτογραφίας, η συγγραφή ενός πεζού κειμένου στο οποίο θα εκφράζονται συναισθήματα και εμπειρίες, με κύριο και βασικό γνώμονα όμως όλων αυτών ότι τα παιδιά θα πρέπει να αισθάνονται πως τα ίδια αποτελούν ενεργά μέλη της Ενορίας τους, ότι δεν ανταγωνίζονται μεταξύ τους και ότι συνεργάζονται.
Στον διάλογο, που ακολούθησε με τους συμμετέχοντες, ακούστηκαν πολύ ενδιαφέρουσες προτάσεις για διαδικτυακά site που περιέχουν πλούσιο παιδαγωγικό υλικό προς αξιοποίηση, ιδιαιτέρως στην παρούσα περίοδο, η οποία καθιστά ανέφικτη τη δια ζώσης μάθηση. Μέσα σε όσα ειπώθηκαν, ήταν διάχυτος και πρόδηλος ο προβληματισμός όλων των Κατηχητών αναφορικά με αυτή την ακούσια αποστασιοποίηση των παιδιών από την ενεργή ενοριακή ζωή.
Για την ουσιαστική και πρακτική αντιμετώπιση αυτών των δυσχερών περιστάσεων προτάθηκαν πολύ έξυπνες ιδέες, τις οποίες υλοποιώντας της ο Κατηχητής θα έχει τη δυνατότητα να παραμείνει για τα παιδιά ο άνθρωπος που πάντα ήταν δίπλα τους, και στις ευχάριστες και ανέμελες στιγμές, αλλά και στις πιο δύσκολες.
Πάνω σε αυτή την οπτική, ο Διευθυντής του Ιδρύματος Νεότητος και Οικογένειας Ι.Α.Α., Πανοσιολ. Αρχιμ. Συμεών Βενετσιάνος, μεταξύ των άλλων πρωτότυπων ιδεών πρότεινε και την παρασκευή Προσφόρου, την καταγραφή και την έκφραση των συναισθημάτων των παιδιών αυτή την περίοδο και την κοινοποίησή τους σε έναν ενοριακό ή διενοριακό Λογοτεχνικό Διαγωνισμό, που θα διεξαχθεί με το πέρας αυτής της περιόδου του περιορισμού.
Το νέο διαδικτυακό ραντεβού ορίστηκε συν Θεώ, σύμφωνα με το Πρόγραμμα, για τη Δευτέρα 30 Νοεμβρίου, με ομιλητή τον Αρχιμανδρίτη Ιωαννίκιο Ζαμπέλη, Διευθυντή του Κέντρου Νεότητας Ι. Μητρ. Λευκάδος και Ιθάκης, με θέμα: “Η Κατήχηση των Διακοπών: Κατασκήνωση στην πόλη – Θεματικά πάρκα”.