Έξι τρόποι να ενισχύσουμε τη γενναιοδωρία των παιδιών τα Χριστούγεννα

Τα δώρα των Χριστουγέννων είναι μια διαδικασία που προκαλεί πολύ χαρά σε μικρούς και μεγάλους. Όλοι προσμένουν με χαρά τα δώρα που θα λάβουν, αλλά και τη χαρά που θα δώσουν στους αγαπημένους τους με τα δώρα που θα δώσουν.

Οι γιορτές των Χριστουγέννων είναι μια καλή ευκαιρία να είμαστε γενναιόδωροι όχι μόνο με τους συγγενείς μας αλλά και με τους συνανθρώπους μας που δεν γνωρίζουμε καλά. Αγοράζουμε πράγματα για φιλανθρωπικούς σκοπούς, ανταλλάσσουμε ευχές με αγνώστους και νιώθουμε καλά με αυτό. Σε αυτή τη διαδικασία μπορούμε να εμπλέξουμε τα παιδιά, ώστε να εξοικειώνονται με την έννοια της γενναιοδωρίας και της φιλανθρωπίας.

Συνήθως, τα παιδιά ζητάνε τα δώρα τους από τους γονείς και τους οικείους. Πλέον με τη συμβολή της τεχνολογίας, τα παιδιά είναι σε θέση να ξέρουν ακριβώς ποιο παιχνίδι θέλουν, πόσο κοστίζει και πού θα το βρουν οι γονείς. Το περιμένουν με αγωνία και είναι σίγουρα για αυτό που θα έρθει. Κάπως έτσι έχει όμως αλλάξει και το νόημα του δώρου των Χριστουγέννων. Τα παιδιά πολύ συχνά απαιτούν να πάρουν το συγκεκριμένο δώρο που ζήτησαν, οι γονείς το αγοράζουν και η μαγεία χάνεται.

Οι γονείς από την άλλη, προσπαθώντας να καλύψουν όλες τις υλικές επιθυμίες των παιδιών, αγοράζουν την περίοδο των εορτών όλα όσα ζητάνε τα παιδιά. Ωστόσο, κάποια στιγμή μπορεί να παραπονεθούν για τα πολλά παιχνίδια που έχουν γεμίσει το σπίτι και να κατηγορήσουν τα παιδιά για απληστία και υπερβολή στα παιχνίδια. Αρκεί όμως να θυμηθούν ότι τα Χριστούγεννα είναι μια καλή περίοδος για να διδάξουν στο παιδί την έννοια της γενναιοδωρίας.

Ακολουθώντας, κάποιες μικρές συμβουλές μπορούν οι γονείς να ενισχύσουν την έννοια της γενναιοδωρίας και της αλληλλεγγύης, που είναι απαραίτητες για όλους τους ανθρώπους.

1. Ξεκινάμε θετικά!

Αν το παιδί μας δεν έχει την ικανότητα να σκέφτεται γενναιόδωρα, δεν χρειάζεται να το τονίζουμε συνέχεια! Φράσεις όπως: «Δεν σκέφτεσαι κανέναν άλλον, εκτός από τον εαυτό σου» δεν βοηθάνε παρά μόνο στο να παγιώσουμε αυτήν την αντίληψη. Καλό είναι να επιβραβεύουμε το παιδί κάθε φορά που φέρεται γενναιόδωρα (όταν μοιράζεται τα παιχνίδια του, αν χαρίσει κάτι σε κάποιον φίλο, αν σκεφτεί κάποιον που έχει ανάγκη), ακόμα και αν αυτό είναι σπάνιο.

2. Ενισχύουμε την ενσυναίσθηση!

Μπορούμε να πούμε στο παιδί: «Όπως σου αρέσει εσένα να περιμένεις και να ανοίγεις ένα δώρο έτσι αρέσει σε όλα τα παιδιά. Θες να σκεφτείς εσύ τι δώρο θα άρεσε στον φίλο σου ή σε κάποιο άλλο παιδί που ζει διαφορετικά από εσένα;». Είναι σημαντικό να μάθουμε στο παιδί να μπαίνει στη θέση του άλλου. Έτσι, κατανοεί ότι οι πράξεις μας έχουν συνέπειες στα συναισθήματα των άλλων. Σκοπός μας είναι να ενισχύουμε τις θετικές πράξεις, επομένως τι καλύτερο από το να το κινητοποιήσουμε να σκεφτεί με ποιο τρόπο θα δώσει χαρά σε κάποιον άλλο;

3. Δίνουμε επιλογές στο παιδί.

Τα Χριστούγεννα είναι μια περίοδος που μας δίνει την αφορμή να σκεφτούμε τους συνανθρώπους μας που δεν έχουν τα απαραίτητα για μια ποιοτική ζωή. Μπορούμε να ενημερώσουμε το παιδί για όλα τα φιλανθρωπικά σωματεία που υπάρχουν και να το αφήσουμε να αποφασίσει εκείνο με ποιο τρόπο θα προσφέρει χαρά. Χαρίζοντας κάποιο παιχνίδι του, κάποιο ρούχο του, φτιάχνοντας μια κάρτα, κρατώντας συντροφιά σε κάποιον που το έχει ανάγκη; Βέβαια, είναι σημαντικό να μην σταματάμε τις γενναιόδωρες πράξεις προς τους συνανθρώπους μας μετά τις γιορτές. Η γενναιοδωρία είναι στάση ζωής και αυτό πρέπει να καλλιεργείται στα παιδιά.

4. Γενναιοδωρία για όλους.

Την περίοδο των εορτών είναι καλό να σκεφτόμαστε τα δώρα όχι μόνο για την οικογένειά μας αλλά και για τους ανθρώπους που έχουμε καθημερινή επαφή. Μπορούμε να παροτρύνουμε τα παιδιά να σκεφτούν κάτι να προσφέρουν στη δασκάλα τους, στον οδηγό και τη συνοδό του σχολικού, στην δασκάλα του χορού και σε όποιον άλλο συναναστρέφονται καθημερινά. Το δώρο δεν χρειάζεται σε καμία περίπτωση να είναι αξίας. Μπορεί να είναι μια κατασκευή , όπως μία κάρτα, μια ζωγραφιά ή ό,τι άλλο θέλει το παιδί.

5. Είμαστε πρότυπο για τα παιδιά.

Μπορούμε να μοιραστούμε με τα παιδιά μας, τις πράξεις αγάπης που κάνουμε ή έχουμε κάνει στο παρελθόν. Ακόμα και αν αυτό είναι μόνο ένα τηλεφώνημα σε ένα μαραθώνιο αγάπης είναι κάτι σημαντικό και αποτελεί πρότυπο για τα παιδιά.

6. Περιορίζουμε τον καταναλωτισμό.

Εκτός από τους λόγους της σύγχρονης οικονομικής κατάστασης, ο υπερκαταναλωτισμός είναι καλό να αποφεύγεται. Δεν χρειάζεται κάθε φορά που μπαίνουμε σε ένα μαγαζί να αγοράζουμε κάτι για το παιδί. Έτσι το παιδί μαθαίνει ότι η επίσκεψη στο μαγαζί είναι αγγαρεία και πρέπει να αμειφθεί για αυτό. Μπορούμε να αναθέσουμε το ρόλο του βοηθού στο παιδί μας, ώστε να πάρει ηθική ικανοποίηση από την επίσκεψη στο μαγαζί και όχι υλική. Αν είμαστε σταθεροί σε αυτό, το παιδί θα καταλάβει καλύτερα την έννοια του δώρου.

Ας είμαστε λοιπόν αυτές τις γιορτές πιο γενναιόδωροι με τα συναισθήματα μας και ας βοηθήσουμε τα παιδιά μας να αντιληφθούν το νόημα των Χριστουγέννων όπως πραγματικά είναι: Αγάπη, ζεστασιά, χαμόγελα και οικογενειακές στιγμές που μένουν στην μνήμη για πάντα!

Βασιλική Τσούτσου, Ψυχολόγος