Η διδασκαλία της Εκκλησίας για τις ιερές Εικόνες και τα ιερά Λείψανα

Την Δευτέρα 20 Μαρτίου το απόγευμα πραγματοποιήθηκε η όγδοη συνάντηση του Β΄ Επιμορφωτικού Κύκλου Κατήχησης, που διοργανώνει το Ίδρυμα Νεότητος και Οικογένειας σε συνεργασία με το Ίδρυμα Ποιμαντικής Επιμόρφωσης (Ι.Π.Ε.) της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών, στην αίθουσα «Καταφυγή» του Ιερού Ναού Αγίας Βαρβάρας Δάφνης.

Ο Πανοσιολ. Αρχιμ. π. Ιωαννίκιος Γιαννόπουλος, Ιεροκήρυκας και Διευθυντής του Γραφείου Νεότητος της Ι. Μητροπόλεως Ιλίου, Αχαρνών και Πετρουπόλεως εισηγήθηκε το θέμα: «Η δογματική διδασκαλία της Εκκλησίας για τις ιερές Εικόνες και τα ιερά Λείψανα – Αγιολογία».

Ο π. Ιωαννίκιος ξεκίνησε την εισήγησή του με τη διαλογική ανάπτυξη της παραβολής του Καλού Σαμαρείτη για τρεις κατηχητικές βαθμίδες (δημοτικού-γυμνασίου- λυκείου) στηριγμένη σε τρεις Εικόνες. Στη συνέχεια μίλησε για τη δογματική διδασκαλία των Εικόνων με αφορμή μια αγιογραφική «Εικόνα». Σε αυτό το σημείο τόνισε ότι όλη η δογματική διδασκαλία της Εκκλησίας μας, για τα ιερά Λείψανα και τις ιερές Εικόνες, διατυπώνεται παραβολικά και προφητικά με μια όμορφη εικόνα, που εξιστορείται στους ψαλμούς του Δαβίδ. «Τὸ ἅρμα τοῦ Θεοῦ μυριοπλάσιον, χιλιάδες εὐθηνούντων· Κύριος ἐν αὐτοῖς ἐν Σινᾷ ἦν, ἐν τῷ ἁγίῳ» (Ψαλμός 67, 18).

Οι Άγιοι είναι το άρμα του Θεού, το μέσο δια του οποίου ο Θεός κατεβαίνει στην Εκκλησία και φανερώνει τη Δύναμη και τη Δόξα Του.

Πιο συγκεκριμένα, ο π. Ιωαννίκιος αναφερόμενος στις ιερές Εικόνες ανέπτυξε τις εξής παραμέτρους: α) την ετυμολογία της λέξεως εικόνα, 2) μία σύντομη ιστορική αναδρομή, 3) τους πρώτους χριστιανικούς αιώνες, 4) την Εικονομαχική κρίση και 5) γενικά συμπεράσματα στη Θεολογία των ιερών Εικόνων.

Όσον αφορά στα ιερά Λείψανα ο π. Ιωαννίκιος αναφέρθηκε: 1) στην ετυμολογία της λέξεως, 2) τον ορισμό, 3) την τιμή των ιερών Λειψάνων, 4) τα χωρία της Παλαιάς και της Καινής Διαθήκης για τα ιερά Λείψανα και τις μαρτυρίες από την πρώτη Εκκλησία.

Στο πέρας της συναντήσεως ακολούθησε συζήτηση με τους συμμετέχοντες κατά την οποία ο ομιλητής επεσήμανε ότι:

1) Στην διαμόρφωση της θεματικής για την κατήχηση, όσον αφορά στις ιερές Εικόνες και τα ιερά Λείψανα, χρειάζεται να υπάρχει συνεργασία απόλυτη και όχι αυτονομία μεταξύ των Κατηχητών των διαφόρων βαθμίδων της κάθε ενορίας, ώστε να διαχωρίζουν εννοιολογικά τα θέματα και να μην αλληλοεπικαλύπτονται. Ιδιαιτέρως σε μεγάλες εορτές π.χ. Ευαγγελισμός, Γέννηση Χριστού, Ανάσταση κ.λ.π.
2) Χρειάζεται επιλογή κατάλληλων Εικόνων για κάθε βαθμίδα, ανάλογα με την ηλικία και την αντιληπτική ικανότητα των παιδιών.
3) Καλό είναι να αποφεύγουμε Εικόνες που αποϊεροποιούν τα Θεία Πρόσωπα (π.χ. DVD με κινούμενα σχέδια για τη Γέννηση, όπου το γαϊδουράκι αντικαθιστούσε τον Ευαγγελιστή – συνειδητότητα ότι κάνουμε κατήχηση).
4) Μπορούμε να συνδυάζουμε την ερμηνεία μιας Εικόνας και το περιεχόμενο του θέματός μας με ανάλογο ύμνο ή τραγούδι, ώστε να αφομοιώνεται το μάθημα καλύτερα από τα παιδιά.
5) Μπορούμε να έχουμε και ανάλογη ψυχαγωγία, όπου καλείται το παιδί να συμπληρώσει κάποιο ψηφιδωτό – παζλ εννοιών κ.ο.κ.

Την Δευτέρα 27 Μαρτίου θα πραγματοποιηθεί συν Θεώ η εισήγηση του Πανοσιολ. Αρχιμ. π. Φιλοθέου Νικολάκη με θέμα: «Προσδοκῶ ἀνάστασιν νεκρῶν – Ορθόδοξη εσχατολογία και σωτηριολογία».