Φιλαναγνωσία και κατηχητής

filanagnosiaΣκοπός της φιλαναγνωσίας είναι η εξοικείωση του παιδιού με το βιβλίο και την ανάγνωση και η σταδιακή εδραίωση μιας φιλικής σχέσης με το λογοτεχνικό βιβλίο. Αυτή η σχέση θα το βοηθήσει να αναπτύξει την κριτική και δημιουργική του σκέψη, να δραστηριοποιήσει τη φαντασία του και την εφευρετικότητά του, να εμπλουτίσει την αισθητική του καλλιέργεια, να δοκιμάσει τα

 συναισθήματά του αναπτύσσοντας έτσι τη συναισθηματική του νοημοσύνη, να καλλιεργήσει τη γλωσσική του έκφραση με έμμεσο και βιωματικό τρόπο, και εν κατακλείδι να συγκροτήσει ολόπλευρα την προσωπικότητά του. Μέσα όμως από τη διαδικασία της φιλαναγνωσίας επιτυγχάνονται και επιμέρους στόχοι, όπως:

  • καλλιέργεια αναγνωστικής απόλαυσης
  • άσκηση της δεξιότητας της προσεκτικής ακρόασης και ως εκ τούτου πρόληψη φαινομένων διάσπασης προσοχής, όταν δεν οφείλεται σε παθογόνα αίτια, που είναι πολύ συχνή στις μικρές τάξεις του δημοτικού σχολείου
  • καλλιέργεια δεξιότητας αναδιήγησης ιστοριών, συναισθημάτων ή καταστάσεων
  • ανάπτυξη δυνατότητας κατανόησης κειμένου
  • ανάπτυξη συνεργατικής ικανότητας
  • ανάπτυξη επικοινωνιακής ικανότητας
  • αφηγηματική ικανότητα
  • εξοικείωση με τη λειτουργία ομάδων
  • δημιουργία κλίματος συντροφικότητας και δημιουργικότητας μέσα στην ομάδα

Η κατηχητική ομάδα μπορεί πραγματικά να είναι μια ομάδα όπου θα πραγματοποιηθούν δραστηριότητες που αφορούν στο βιβλίο.

 

Συμβουλές προς τους κατηχητές:

Αρχικά ο κατηχητής επιλέγει το βιβλίο που θα διαβάσει με τα παιδιά και φροντίζει ώστε να δημιουργήσει ένα θετικό κλίμα και θετική προδιάθεση στα παιδιά εξηγώντάς τους τι θα κάνουν. Μπορείτε να δώσετε ένα ελκυστικό όνομα στην ώρα της φιλαναγνωσίας π.χ. «ταξίδι στη χώρα του βιβλίου». Προτείνεται τα παιδιά να κάθονται σε ημικύκλιο και ο κατηχητής να κάθεται στο ίδιο επίπεδο με τα παιδιά, γιατί «όλοι είμαστε ίσοι, όταν πρόκειται να απολαύσουμε την ανάγνωση μιας ιστορίας».

Η ανάγνωση μπορεί να σταματά ανά τακτά διαστήματα και τα παιδιά να παροτρύνονται να αναδιηγηθούν ό, τι άκουσαν, χωρίς να διακόπτει κανείς κανένα. Έτσι γίνεται πράξη ο σεβασμός στην προσωπικότητα του άλλου. Θα γίνονται ερωτήσεις κατανόησης του κειμένου, όπου θα παρακινούνται να απαντήσουν όλοι τα παιδιά ακόμη και τα πλέον άτολμα. Στη συνέχεια το βιβλίο θα περνάει στα χέρια των παιδιών, για να επεξεργαστούν την εικονογράφηση, τη βιβλιοδεσία και γενικότερα για να έχουν άμεση επαφή με το αντικείμενο και να μην είναι παθητικοί δέκτες.

Προτεινόμενες δραστηριότητες:

  • η δημιουργία κάποιας ζωγραφιάς σχετικής με το βιβλίο που διαβάστηκε
  • κατασκευές με πλαστελίνες ή πηλό των αντικειμένων της ιστορίας
  • ανατροπή της ιστορίας που διαβάστηκε, εμπλουτισμός της με περισσότερες λεπτομέρειες, αντιστροφή χαρακτήρων, σύνθεση με άλλη γνωστή ιστορία αλλαγή του τέλους της ή ό,τι άλλο η φαντασία και η δημιουργικότητα σας μπορεί να επινοήσει
  • αφήγηση της ιστορίας από την πλευρά κάποιου άλλου ήρωα
  • αφήγηση της ιστορίας με ηχητικά εφέ (ρίχνοντας ρύζι σε μεταλλικό αντικείμενο παράγεται ήχος βροχής, μιλώντας μέσα σε τενεκεδάκι παράγεται ηχώ, τσαλακώνοντας μια πλαστική σακούλα, παράγεται ήχος φωτιάς κ.λ.π.), μουσική επένδυση με τύμπανα, μαράκες ή ό,τι άλλο μουσικό όργανο διαθέτετε
  • αναπαραγωγή της ιστορίας με παντομίμα
  • δραματοποίηση μέρους ή όλης της ιστορίας
  • δημιουργία ενός άλλου εξώφυλλου του βιβλίου
  • επισκεφθείτε μια έκθεση βιβλίου

 

Πηγή: Προσαρμογή από το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου, www.ekebi.gr