«Καὶ εἰς τὸ Πνεῦμα τὸ Ἅγιον, τὸ κύριον, τὸ ζωοποιόν»

Την Δευτέρα 6 Μαρτίου το απόγευμα πραγματοποιήθηκε η έκτη συνάντηση του Β΄ Επιμορφωτικού Κύκλου Κατήχησης, που διοργανώνει το Ίδρυμα Νεότητος και Οικογένειας σε συνεργασία με το Ίδρυμα Ποιμαντικής Επιμόρφωσης (Ι.Π.Ε.) της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών, στην αίθουσα «Καταφυγή» του Ιερού Ναού Αγίας Βαρβάρας Δάφνης.

Ο Πανοσιολ. Αρχιμ. π. Γρηγόριος Παπαθωμάς, Εφημέριος του Ι. Ναού Αγίου Κωνσταντίνου Ηλιουπόλεως, Καθηγητής στη Θεολογική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, ανέπτυξε το θέμα: «Καὶ εἰς τὸ Πνεῦμα τὸ Ἅγιον, τό κύριον, τό ζωοποιόν».

Ο π. Γρηγόριος ξεκίνησε την εισήγησή του παρουσιάζοντας τις βασικές αρχές της αρχαίας φιλοσοφίας και κοσμολογίας, ιδιαιτέρως του Πλατωνισμού, ο οποίος επηρέασε τη δυτική θεολογία, με πρωτεργάτη τον Νεοπλατωνιστή Ωριγένη.

Ακολούθως ο π. Γρηγόριος αναφέρθηκε στη σημαντικότητα της διάκρισης των εννοιών: Άκτιστο-Κτιστό, Θεολογία – Οικονομία, ομοουσιότητα – ετερουσιότητα, αισθητό – νοητό. Τόνισε ότι οι Πατέρες όρισαν την κτιστότητα ως δημιουργία και δημιούργησαν τη βιβλική προοπτική. Όταν οι ίδιοι αναφέρονται στη Θεολογία χρησιμοποιούν τον όρο για να καθορίσουν το επίπεδο του Ακτίστου: «Θεολογίαν διδάσκει σαρκούμενος ὁ τοῦ Θεοῦ Λόγος» (Μέγας Αθανάσιος).

Στη συνέχεια ο π. Γρηγόριος ανέλυσε την έννοια της θεολογικής αρχής της προοδευτικής αποκάλυψης και με πρακτικά παραδείγματα βοήθησε τους συμμετέχοντες να κατανοήσουν τις βασικές δογματικές αλήθειες της Πίστεώς μας. Επίσης προέβη σε μία σύντομη ανάλυση του Συμβόλου της Πίστεως επισημαίνοντας την έννοια της διακριτότητας στα Πρόσωπα της Αγίας Τριάδος και το «ρόλο» του Αγίου Πνεύματος ως «αγωγού».

Ακολούθησε ένας γόνιμος και εποικοδομητικός διάλογος με τους συμμετέχοντες, οι οποίοι είχαν την πολύτιμη ευκαιρία να λάβουν απαντήσεις σε αρκετές δογματικές τους απορίες.

Την Δευτέρα 13 Μαρτίου θα πραγματοποιηθεί συν Θεώ η εισήγηση του Πανοσιολ. Αρχιμ. π. Μεθοδίου Κρητικού, Ιεροκήρυκος της Ιεράς Μητροπόλεως Πειραιώς – Ηγουμένου της Ιεράς Μονής Αναστάντος Χριστού Πειραιώς με θέμα: «Εἰς Μίαν, Ἁγίαν, Καθολικὴν καὶ Ἀποστολικὴν Ἐκκλησίαν».