Η δημιουργία του κόσμου

adamΣΚΟΠΟΣ

Να κατανοήσει το παιδί μέσα από τη Δημιουργία του κόσμου την αγάπη του Θεού.

 

10 ΜΑΘΗΜΑ: «Οι πρώτες πέντε ημέρες της Δημιουργίας»

 

ΣΤΟΧΟΣ

Να κατανοήσει το παιδί την αξία του περιβάλλοντος για την ανθρώπινη ύπαρξη, συμμετέχοντας ενεργά στη φροντίδα του.

 

ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ – ΜΕΘΟΔΟΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Επιλέγουμε την ερμηνευτική μέθοδο, γιατί επιθυμούμε την κατανόηση της αξίας του περιβάλλοντος και της φροντίδας του από τα παιδιά, αποφεύγοντας τον καταιγισμό πληροφοριών και γνώσης.

 

ΜΕΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Θεωρήθηκε αποτελεσματικότερο το μάθημα να πραγματοποιηθεί στους πρόποδες του Υμηττού που βρίσκονται κοντά στην ενορία μας (Ιερός Ναός Κοιμήσεως Θεοτόκου Ηλιουπόλεως). Επιλέχθηκε αυτό το μέσο διδασκαλίας λόγω της μικρής ηλικίας των παιδιών και της πρώτης επαφής τους με το θέμα της Δημιουργίας του Κόσμου.

 

ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ – ΔΟΜΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

 

ΑΦΟΡΜΗΣΗ:

Παίρνουμε ως αφορμή τον πρόσφατο σεισμό στην Ιαπωνία, που είχε ως αποτέλεσμα τη διαρροή πυρηνικής ενέργειας στο περιβάλλον.

 

ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ:

Ο/Η κατηχητής/τρια διηγείται στα παιδιά τι δημιουργήθηκε τις πρώτες πέντε ημέρες από το Θεό.

 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

Ευρισκόμενοι στις παρυφές του Υμηττού:

I. Θα μοιράσουμε στα παιδιά φύλλα εργασίας, ώστε τα τελευταία να ανακαλύψουν και να βιώσουν την αξία του περιβάλλοντος.

II. Θα καθαρίσουν τα παιδιά ένα κομμάτι του βουνού, που θα τους υποδείξουμε, ώστε να κατανοήσουν εμπειρικά τη σημασία της φροντίδας του περιβάλλοντος και της ανακύκλωσης.

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 1: ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΟΝΤΑΣ ΤΑ ΦΥΤΑ

ΑΣΚΗΣΗ 1

Κλείστε τα μάτια σας με ένα μαντήλι και προσπαθήστε να αναγνωρίσετε όσους περισσότερους ήχους μπορείτε. Στη συνέχεια καταγράψτε τους.

ΠΡΟΣΟΧΗ! ΟΧΙ τους ήχους της πόλης!

ΑΣΚΗΣΗ 2

Ψάξτε να βρείτε φυτά στο έδαφος και συμπληρώστε τα σε έναν πίνακα.

ΑΣΚΗΣΗ 3

Συλλέξτε φύλλα από τα αρωματικά φυτά που βρίσκετε γύρω σας.

 

ΑΣΚΗΣΗ 4

Συμπληρώστε τις λέξεις σύμφωνα με τους ορισμούς και θα σχηματιστεί το όνομα του φυτού, που χρησιμοποιείται στον αγιασμό και στην Ύψωση του Τίμιου Σταυρού.

 

Β_ _ _ _

Δ _ _ _ _ _

Σ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Σ _ _ _ _ _

Ε _ _ _ _ _

Φ _ _ _ _ _ _ _

Κ _ _ _ _

Β _ _ _ _ _ _

Σ _ _ _ _ _ _

 

1. Αλλιώς τα φύλλα του φοίνικα.

2. Σε πολλές περιοχές, την Κυριακή των Βαΐων χρησιμοποιούμε τα φύλλα της ____________ αντί για φύλλα φοίνικα.

3. Σ’ αυτή τη γιορτή, χρησιμοποιούμε δεντρολίβανο.

4. Φυτό που μας δίνει την πρώτη ύλη για την Παρασκευή του άρτου.

5. Στο όρος των __________ προσευχήθηκε ο Ιησούς.

6. Δέντρο που με τα κλαδιά του υποδέχτηκαν τον Ιησού στα Ιεροσόλυμα.

7. Από αυτό παίρνουμε το σταφύλι για την Παρασκευή του κρασιού.

8. Λουλούδι που χρησιμοποιείται στο στολισμό του επιταφίου.

9. Το Μεγάλο __________ ο ιερέας μοιράζει στους πιστούς φύλλα δάφνης.

 

 

ΑΣΚΗΣΗ 5

Στο παρακάτω τραγούδι βρείτε τα φυτά που αναφέρονται. Πόσα από αυτά βρήκατε σήμερα εδώ;

 

ΧΡΥΣΟΠΡΑΣΙΝΟ ΦΥΛΛΟ

 

Γη της λεμονιάς, της ελιάς

Γη της αγκαλιάς, της χαράς

Γη του πεύκου, του κυπαρισσιού

των παλικαριών και της αγάπης

Χρυσοπράσινο φύλλο ριγμένο στο πέλαγο.

 

Γη του ξεραμένου λιβαδιού

Γη της πικραμένης Παναγιάς

Γη του λίβα, τ’ άδικου χαμού

τ’ άγριου καιρού, των ηφαιστείων

Χρυσοπράσινο φύλλο ριγμένο στο πέλαγο.

 

Γη των κοριτσιών που γελούν

Γη των αγοριών που μεθούν

Γη του μύρου, του χαιρετισμού

Κύπρος της αγάπης και του ονείρου

Χρυσοπράσινο φύλλο ριγμένο στο πέλαγο.

 

2ο ΜΑΘΗΜΑ: «Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ»

 

ΣΤΟΧΟΙ

I. Να κατανοήσει το παιδί ότι ο άνθρωπος είναι ο «βασιλιάς» της Δημιουργίας και εκείνος που οφείλει να μεριμνά γι’ αυτήν.

II. Να κατανοήσει το παιδί την αξία της ζωής.

 

ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ – ΜΕΘΟΔΟΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Χρησιμοποιούμε την αναλογική μέθοδο, διότι έχουμε ήδη αναφερθεί στη Δημιουργία του περιβάλλοντος και καταλήγουμε στον άνθρωπο, την κορωνίδα της Δημιουργίας.

 

ΜΕΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Επιλέχθηκε η χρήση προβολών, καθώς η εναλλαγή εικόνων κεντρίζει το ενδιαφέρον των παιδιών. Επομένως, η βασική δομή του μαθήματος θα αποτελείται από αυτές τις προβολές, οι οποίες θα δείχνουν εικόνες από τη Δημιουργία του ανθρώπου ( οι προβολές αυτές επισυνάπτονται).

 

ΣΥΝΤΟΜΑ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ – ΔΟΜΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΑΦΟΡΜΗΣΗ:

Στο προηγούμενο μάθημα αναφερθήκαμε στις πέντε πρώτες ημέρες της Δημιουργίας. Βασισμένοι σε αυτό συνεχίζουμε με τη Δημιουργία του ανθρώπου.

 

ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ:

Ο/Η κατηχητής/τρια μέσω των εικόνων και κατάλληλων ερωτήσεων (παρατήρησης, σύγκρισης, κρίσεως), επιτυγχάνει να εκμαιεύσει από τα παιδιά τη γνώση. Οι εικόνες αυτές συνοδεύονται από χωρία του βιβλίου της «Γένεσης», ώστε τα παιδιά να έρθουν σε επαφή και με το πρωτότυπο κείμενο.

 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

Ένας ευχάριστος και δημιουργικός τρόπος ώστε να ανακεφαλαιώσουν όσα ειπώθηκαν και στα δύο μαθήματα τα παιδιά, είναι τα παιχνίδια και οι δραστηριότητες που περιλαμβάνονται στις προβολές. Παράλληλα, οι κατηχητές έχουν τη δυνατότητα να συνειδητοποιήσουν κατά πόσο επετεύχθησαν οι στόχοι που τέθηκαν.